At home – Hemma

Hi! I’ve been spending some days at my parents home down in the southern parts of Sweden. I love being home and now it’s been a while. Every time I get home I get the fortune to wish what we should eat for dinner. This time we started with a real classic, “Smörgåstårta” directly translated, sandwich cake. I love it! Just bread, different kinds of fillings like philadelphia, cream, ham, chicken etc. Yummy!

IMGP4420

Hej på er! Jag har spenderat några dagar nere hos min föräldrar i Blekinge. Jag älskar att vara hemma och dessutom brukar det ge mig chansen att få önska rätter som vi ska äta. Den här gången fick jag bl.a. en riktig klassiker som jag absolut inte kan få nog av, nämligen smörgåstårta. Sedan jag blev laktosintolerant så har konsumtionen starkt begränsats, men när mamma gjorde den så var det inga svårigheter att göra den laktosfri! Mums.

The other day my mother made us a little starter, Moules Marinières! I’ve just tried it once before since I’m not a big fan of shellfish, and I really didn’t like it then, but I have to tell you that mothers version was really good.

IMGP4445

I fredags gjorde min mamma oss en liten förrätt, Moules Marinières! Jag har bara testat detta en gång förut, eftersom jag inte är särskilt förtjust i skaldjur, och då tyckte jag nog helt ärligt inte att det var en höjdare. Men, mammas version var absolut inte alls dum, till och med god!

And she also served us this goodie! A pasta with a sauce made with apple and dijon. Yummi! Apparently this was a recipe that my grandfather used to make, nothing that I can remember sadly, but I guess he had his hands full with serving us his bolognese and his tender pork chops!

IMGP4451

Hon hann även servera oss den här godingen! En pasta med en god sås på äpple och dijon. Tydligen var detta ett recept som min morfar brukade göra, tyvärr så är det inget jag kan komma ihåg, men jag antar att han hade sina händer fulla med att servera oss hans köttfärssås och sin finfina kotlettspill!

That’s some glimpse of my weekend in food! Hope you enjoyed, /Lela.
Det var lite smygtittar på min helg i mat! Hoppas att ni gillade det, /Lela.

Leave a word

