Fresh starter – Fräsch förrätt

Hi guys!

I hope you had an amazing christmas and a really good new years eve! I’ve had a pretty long vacation, resting from both work and other obligations. Now I feel back on track and I’m ready for the spring and all that the new year will bring to me. I hope for a really giving year at work, reaching higher, expanding my network and developing myself for new challenges. I got my lovely home and as soon as we’re getting more and more done with each room I’ll show you some pics. Right now I’ve been constructing chairs for our kitchen, so now we’ll just have to with for our new table to arrive, then we’re more or less done, which feels amazing!
Well back to focus, the blog, what will happen during 2015? I feel eager to take it to the next level so hopefully I’ll give you more recipes and more inspiration during the year to come. I’m also thinking about giving you some more snaps from my life, not just food, since I like to get the personal glimpse as well. We’ll see, and if you got any tips or anything you’d like to know about me or want me to write about, please let me know!

IMGP4373

So, to get back to why you all looked in here today. Food!
For new years eve we had a three course menu, starting with this fresh little fellow.
A mix with some nice heat and sourness from the lemon. I really enjoyed it, but I’ll be honest and tell you that my love didn’t. Which pretty much is my fault since there is some red onion in this dish. So, let me tell you the story behind this red onion… I think it’s about 2 or 3 years ago my boyfriend wanted to have red onion in almost everything we made, but then.. I made a avocado soup for dinner. I read the recipe several times and decided to half the amount of red onion to 2 onions in the soups (it was supposed to be four! in a soup for 4 persons..?). Anyway the soup tasted like a red onion inferno. It was awful! But my love didn’t want to hurt me so he ate it anyway and after that, well let me just tell you that red onion is something very rare in our shopping basket.

2 persons 
A handful (or a bit more) prawns
1/2 mango 
1 avocado
1/4 red onion (or a really small one)
1 chili
Chiliflakes
1 lemon
A splash of olive oil

Shop mango and avocado to the size of a dize. 
Finely chop the chili and red onion.
Lay prawns, mango, avocado, onion and chili in layers in serving bowls.
Spread some chili flakes on top.
Drizzle over some lemon juice and olive oil and serve!

Hej på er!
Jag hoppas att ni har haft en riktig härlig jul och roligt nyårsfirande! Jag har haft en ganska lång semester från såväl jobbet som alla andra åtagande. Det känns verkligen skönt för nu känns det som att jag är tillbaka på banan igen och sugen på allt som det nya året har att erbjuda. Jag hoppas få ett riktigt givande år jobbmässigt, nå högre, expandera mitt nätverk och utveckla mig själv för att ta mig an nya utmaningar. Mitt drömhem at the moment har jag redan och nu handlar det snarare om att inreda klart så att jag sedan kan visa er lite bilder. Just nu har jag byggt ihop stolar till vårt kök, så nu är det bara att invänta bordet som borde levereras när som helst, och sedan är köket mer eller mindre klart, så härligt! 
Men, vad händer med bloggen 2015? Jag känner mig riktigt sugen på att ta bloggen till nästa nivå så förhoppningsvis kommer jag bjuda på mer inspiration och recept under det kommande året. Jag har också tänkt tanken på att visa er lite mer från mitt vardagliga liv, inte bara mat, eftersom jag tycker det är kul att få ett ansikte och en person bakom allt. Vi får helt enkelt se vad som händer och ge mig gärna tips på vad ni saknar eller önskar att se i bloggen framöver.

IMGP4375

Så, tillbaka till matfokuset! 
På nyårsafton åt jag och min sambo en trerätters meny och startade kvällen med den här härliga fräscha lilla saken. En mix med härlig hetta och sådär fräsch tack vare citronen. Jag tyckte verkligen att det var toppen men för att vara ärlig ska jag erkänna att sambon inte gjorde det. Mest hade det faktiskt att göra med att det var rödlök i. Jag kan berätta historien bakom rödlöken i detta fallet. För en sisådär 2-3 år sedan envisades sambon med att ha rödlök i och till allt. Tills den dagen jag gjorde en avokadosoppa… Jag läste receptet om och om igen för jag trodde verkligen inte att det kunde stämma, så jag halverade antalet rödlökar till två stycken (det skulle vara 4! i en soppa för 4 personer?) men allt smakade bara rödlök, rödlök och mera rödlök. Det var hemskt! Sambon var dock alldeles för söt, han ville ju inte göra mig ledsen, fastän jag sa att det var gräsligt, så han fortsatte äta av rödlökssoppan med spår av avokado. Efter det har det knappt hamnat en rödlök i vår matkasse.

2 personer
En handfull räkor
1/2 mango
1 avokado
1/4 rödlök (eller en väldigt liten en)
1 chili
Chiliflakes
Olivolja
1 citron

Hacka mangon och avokadon i tärningsstora bitar.
Finhacka rödlöken.
Varva rödlök, räkor, avokado, mango och chili i serveringsskålar.
Strö över lite chiliflakes.
Pressa citronsaft över blandningen och ringla över lite olivolja.

Leave a word

