Spring rolls – Vårrullar

Something I’ve never tried to do at home before is this – spring rolls. I can’t tell you why since I don’t know either, but finally I got the push to do it since my boyfriend is a spring roll lover. He gave me a helping hand during the cooking but I will tell you the truth and that is that my food processor really saved me most time since it’s a lot of grating. So if you got one you’re ready to go otherwise you will have to put some time off to conquer this one!
One thing that is a bit out of the box with my recipe is that I didn’t deep fry them. Partly because of the fact that it isn’t healthy but mainly since I didn’t got and frying oil at home, just olive oil and that gives the spring rolls a completely different taste which isn’t so good. So, I cooked mine in the oven on pretty high heat until they were a bit crunchy on the outside. Not as good as deep fried ones, but still good.

mar 23 006 (640x424)

Något som jag aldrig har testat att göra hemma innan är vårrullar. Jag vet egentligen inte varför jag aldrig har tagit mig för det men nu fick jag äntligen tummen ur eftersom min sambo är en riktigt vårrullsfantast! Han assisterade mig under tillagningen men om jag ska vara ärlig så var den stora tidsbespararen min matberedare eftersom det är en hel del rivning som skall göras. Så om du har en matberedare är du redo att köra på, om inte behöver du nog avsätta en hel del tid.
En sak som inte riktigt är traditionellt i mitt recept är att jag inte friterade vårrullarna. Delvis eftersom det inte är särskilt hälsosamt men kanske främst eftersom jag bara hade olivolja hemma och det inte alls blir lika gott att fritera i som i vanlig mat eller rapsolja. Jag körde istället vårrullarna i ugnen på ganska så hög värme till dess att de fått en lite knaprig utsida. Inte lika gått som friterade, men absolut väldigt gott ändå!

A whole bunch of spring rolls – 8 portions I guess
400 g minced pork meat
400 g mushrooms
400 g cabbage
400 g carrots
150 g bean sprouts
3-4 tbsp. soy
1 tbsp. fish sauce
Rice paper
Oil

Grate mushrooms, cabbage and carrots.
Fry the meat in a wok until done.
Add the mushrooms and season with soy and fish sauce.
Add carrots and cabbage and fry until they have softened.
Add bean sprouts.
Taste and add more soy and fish sauce if you think that’s needed.
Wet the rice paper (one at the time) and place some filling in the middle, about 4 tbsp or a bit more.
Gently fold in the sides and the roll it all together into a spring roll.
Either fry it in a pan with oil or brush it with some oil and then place it on an oven tray.
Repeat this procedure until you run out of rice paper or filling.
If you decide to cook your spring rolls in the oven, put the heat on 250 degrees Celsius and place the oven tray high in the oven.
Serve with sweet chili sauce, soy sauce, rice and vegetables

mar 23 008 (640x424)

En hel drös med vårrullar – till ca 8 personer
400 g fläskfärs
400 g champinjoner
400 g morrötter
400 g vitkål
150 g böngroddar
3-4 msk soja
1 msk fisksås
Rispapper
Olja

Riv champinjoner, morrötter och vitkål grovt.
Stek fläskfärsen i en wokpanna tills den är klar.
Tillsätt champinjonerna.
Smaksätt med soja och fisksås.
Tillsätt morrötter och vitkål, stek ytterligare i några minuter tills grönsakerna mjuknat.
Tillsätt böngroddarna.
Smaka av med soja och fisksås.
Blöt rispappret (ett i taget) och lägg på ca 4 msk fyllning i mitten på pappret.
Vik in kanterna och rulla sedan ihop vårrullen.
Upprepa proceduren till dess att fyllningen eller papprena tar slut.
Fritera rullarna eller tillaga dem i ugnen.
Tillagar du rullarna i ugnen så pensla dem med olja och lägg dem sedan på en plåt.
Grädda högt upp i ugnen i 250 grader till dess att de börjar bli krispiga på utsidan.
Servera vårrullarna med sweet chilisås, soja, ris och grönsaker.

Leave a word

