Veggie steaks with roasted vegetables – Vegetariska biffar med rostade grönsaker

As you all know I’m pretty in to veggie meals right now, which resulted in another nice green dinner this week. I made it all really simple and yummi. Small steaks out of lentils, carrots, potatoes and eggs and some nice oven roasted vegetables to it. Really good and very green! My stomach feels so great after a veggie meal and who doesn’t like that. Healthy from inside out, a nice thing if you ask me.

Now to something very important! My birthday is coming up soon and I was smart enough to ask for a veggie cookbook for present, but since I’m a food blog lover I would also like to get to know some good veggie blogs (don’t need to be entirely veggie), so if you got some ones in mind please give me a hint!

mar 23 002 (640x424)

Som ni vet så är jag ganska inne på vegetarisk mat för tillfället, något som resulterade i ännu en grön denna veckan. Jag valde att göra det enkelt för mig men samtidigt väldigt gott! Små biffar gjorda på linser, morrötter, potatis och ägg som serverades tillsammans med ett härligt gäng ugnsrostade grönsaker. Verkligen supergott och väldigt grönt! Min mage mår så bra efter en vegetarisk måltid och vem gillar inte det! Hälsosam från insidan och ut, en bra sak om ni frågar mig.

Men, nu till något riktigt viktigt! Min födelsedag nalkas och smart nog så har jag passat på att önska mig en vegetarisk kokbok, men eftersom jag dessutom är en riktig matbloggs fantast så skulle jag självklart vilja hitta några riktigt bra veggibloggar (behöver inte vara 100 % vegetariska). Så om du sitter inne med några härliga tips så vill jag gärna veta!

4 portions
2/5 cup red lentils
4/5 cup water
3 potatoes
2 carrots
1 egg
1 tsp smoked paprika powder
Salt and pepper
Butter (for frying)

A mix of nice vegetables!
I uses: zucchini, broccoli, parsnip and red paprika.
Olive oil
Salt

Boil the lentils in the water for about 10 minutes or until all water is absorbed.
Grate carrots and potatoes finely.
Mix all ingredients in a bowl.
Heat a pan with some butter. Click out the batter to small steaks and fry them for some minutes on each side.

Chop all vegetables roughly and lay them on an oven tray.
Sprinkle over some olive oil and salt.
Cook in the oven for about 30 minutes in 200 degrees Celsius.

mar 23 004 (424x640)

4 portioner
1 dl linser
2 dl vatten
3 potatisar
2 morrötter
1 ägg
1 tsk paprikapulver
Salt och peppar
Smör

En härlig mix av grönsaker!
Jag använde mig av: zucchini, broccoli, palsternacka och röd paprika.
Olivolja
Salt

Koka linserna i vattnet i ca 10 minuter eller tills allt vatten är absorberat.
Riv potatis och morrötter väldigt fint och blanda sedan samman alla ingredienserna i en skål.
Hetta upp en stekpanna med lite smör och skeda ut smeten till små biffar.
Stek i några minuter på varje sida.

Hacka upp grönsakerna i ganska grova bitar.
Sprid ut på en ugnsplåt.
Ringla över olja och salta.
Rosta i ugnen i ca 30 minuter i 200 grader.

Leave a word

