Blueberry and raspberry muffin – Blåbärs och hallonmuffins

I had enormous cravings for muffins this week, which of course resulted in me baking some. I felt like going for classic ones so I made a batter of a basic recipe and then I filled my muffins with some blueberries and raspberries. Very easy, very good! I just don’t get why they stayed so pale? They always get this nice golden surface but not this time, don’t ask me why but if you got any clue, please tell me!

I veckan fick jag ett enormt sug efter vanliga hederliga muffins, vilket såklart resulterade i att jag bakade mig några. Jag var sugen på en klassisk muffins, så jag använde mig av ett grundrecept, men för att göra dem lite roligare så fyllde jag dem med lite blåbär och hallon. Väldigt enkelt och väldigt gott! Jag förstår dock bara inte varför de blev så bleka? De brukar alltid få en sån där härligt gyllene yta men inte den här gången och jag har inte den minsta aning om varför de inte fick det. Någon av er som vet?

mar 18 010 (640x424)

mar 18 014 (640x424)

About 10 muffins
100 g butter
4/5 cup milk
Zest from 1 lemon
2 eggs
3/5 cup sugar
1 tsp vanilla sugar
1 ¾ cup flour
2 tsp baking powder
1 pinch of salt
1 ¼ cup berries

Melt the butter and add milk and zest.
Whip egg, sugar and vanilla sugar white and fluffy.
Stir down the warm liquid (butter and milk) into the bowl with the egg batter.
Mix together flour, baking powder and salt.
Gently stir it down to the egg batter.
Place muffins cups on an oven tray. Heat the oven to 200 degrees Celsius.
Fill every cup to 2/3 and add some berries to each one.
Bake in the oven for about 12-15 minutes.

mar 18 015 (640x424)

mar 18 016 (640x424)

Ca 10 muffins
100 g smör
2 dl mjölk
Skal av 1 citron
2 ägg
1 ½ dl socker
1 tsk vaniljsocker
4 dl vetemjöl
2 tsk bakpulver
En nypa salt
3 dl bär

Smält smöret och tillsätt mjölk och skal av citron.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker vitt och pösigt.
Blanda ner smörblandningen i skålen med ägg.
Blanda vetemjöl, bakpulver och salt och vänd ner det i smeten.
Placera ut muffinsformar på en ugnsplåt och sätt ugnen på 200 grader.
Fyll formarna till 2/3 med smet och lägg i bär i varje form.
Grädda mitt i ugnen i ca 12-15 minuter.

Leave a word

