Zucchini pancakes – Zucchiniplättar

Lately I’ve been totally into veggie recipes, and as a result of that I created a really pleasant meal last week that I already crave for to have again! It was so delicious that I actually thought about going vegetarian for a while, but I think I’ll settle with just having a bunch of more veggie meals a week instead. Anyway. I had thought about making zucchini pancakes for a while and since my head was going veggie style I thought that it was a perfect time to try it out and I can tell you that I wasn’t disappointed! They were so delicious! Just perfect, I really don’t think I need to say more.

mar 12 018 (640x424)

Den senaste tiden så har jag varit totalt insnöad på vegetarisk mat och det resulterade i en otroligt god middag förra veckan! Det var så gott så att jag till och med allvarligt funderade på att bli vegetarian ett tag, men jag tror faktiskt att jag nöjer mig med att få in lite fler vegetariska måltider i veckan istället. Hur som helst så har jag länge gått och funderat på att göra zucchiniplättar, och eftersom jag nu ändå gick in för det vegetariska så kändes det som helt rätt tid att ge det ett försök. Och gissa om det blev gott! Herre gud så gott det blev, helt underbart! Jag tror faktiskt att jag nöjer mig med dem superlativen idag och låter er testa själva.

6 small pancakes
2 eggs
2/5 cup milk
3/5 cup flour
2 small zucchinis, grated and drained with some salt (like when you are doing a tzatziki)
1 tsp smokey paprika powder
1 clove of garlic, crushed
Black pepper
Butter

Mix everything together in a bowl.
Heat some butter in a pan and click out small dollops of batter in it.
Fry on medium heat for some minutes.
Serve immediately.

mar 12 020 (640x424)

6 zucchiniplättar
2 ägg
1 dl mjölk
1 ½ dl mjöl
2 små rivna zucchinis som fått rinna av med lite salt (som när man gör tzatziki)
1 tsk rökigt paprikapulver
1 vitlöksklyfta, pressad
Svartpeppar
Smör

Blanda alla ingredienserna i en skål.
Hetta upp smör i en panna och klicka sedan ut smeten.
Stek i några minuter på varje sida och servera sedan genast.

2 thoughts on “Zucchini pancakes – Zucchiniplättar

Leave a word

