Breakfast – Frukost

Happy Sunday folk’s! Since this is my weekend off from work we spent yesterday and the beginning of today in Västerås. We’ve been strolling around in the city, walking into a few stores and bought a few things (for me this is equal to nice platters to the kitchen and a book of wine and cheese, and a haircut not to forget!), working out and of course we had a great amount of nice food! But, to be short, this is what I really was going to show you and tell you about – hotel breakfast. I know that there is many places around the World where you are served the most embarrassing breakfasts, like the one we happen to ran into in London a few years ago (the breakfast was included in the room), which contained croissants, boiled eggs (not fried!), white toasts, butter, jam, Nutella and instant coffee. I was a miserable little person when I discovered that so the next few days we took a walk into the city to buy a much better breakfast which we could enjoy in Hyde Park instead! But now, back to business! A very good thing about Sweden is that to be disappointed by the hotel breakfast you really need to settle in a cheap and bad place. The breakfast is actually pretty good almost wherever you go, something that I love! And today’s breakfast at First Hotel Plaza was no exception. Well, it didn’t qualify into my top ten breakfasts (probably because the waffle machine broke down just a minute before I was about to get one…), but it was indeed good! A really nice start of my Sunday with other words!

mar 09 009 (640x424)

Trevlig söndag på er mina vänner! Eftersom det här är min lediga helg så spenderade vi gårdagen och början på idag i Västerås. Vi har vandrat omkring i staden, trillat in i lite butiker och köpt med oss lite fint (som i mitt fall är lika med tallrikar och en bok om ost och vin, och en klippning, icke att förglömma!), tränat och så klart ätit en massa smaskens! Men, för att hålla mig kort, det som jag tänkte prata om – hotellfrukost! En av de stora fördelarna med vårt fina land Sverige är att man kort och gott kan lita på att få sig en bra och härlig frukoststund vilket hotell man i princip än väljer. Det är något som är få förunnat på andra platser runt om jorden, t.ex. i London där vi råkade ut för något som fortfarande kan få mig att vilja börja gråta. Vi hade bokat hotell där frullen ingick, super eller hur! Nja, inte riktigt… Det visade sig nämligen att frukosten inkluderade (och då nämner jag ALLT): snabbkaffe, croissanter, rostbröd, kokt ägg (inte stekt), nutella, smör och marmelad. Jag dog lite där och då, något som slutade med att vi resten av dagarna vandrade iväg till city på morgonkvisten för att köpa med oss lite ordentlig frukost som vi sedan njöt av i Hyde Park, mycket bättre! Hur som så var dagens frukost på First Hotel Plaza i Västerås väldigt bra och enligt svenska mått mätt. Den kvalade kanske inte in sig på min topp tiolista över hotellfrukostar (mycket beroende på det faktum att våffelmaskinen bestämde sig för att säga kaputt precis innan jag skulle gå och grädda mig en fining…), men den var helt klart godkänd. En riktigt bra start på min söndag med andra ord!

mar 09 010 (640x424)

Porridge with pumpkin seeds, fruits and milk. Scrambled eggs with turkey slices and salmon and a platter with a lot of fruit and vegs!
Havregrynsgröt med pumpakärnor, frukt och mjölk. Äggröra med kalkon och gravad lax och så en tallrik full med frukt och grönt!

Leave a word

