A cozy restaurant in Chania – En mysig restaurang i Chania

Yesterday I made a big post about a good restaurant in Chania, a typical restaurant I would like to say. Today I’ll give you a tip of a more different restaurant with some hazy directions since I can’t find any address or real website for the restaurant. But I’ll give enough clues so that it’s possible for you to find it if you visit Chania anyways.

Grekland, Kreta 2013 114

Igår delade jag med mig av en lång utläggning om en bra restaurang i Chania, en typisk restaurang skulle jag vilja säga. Idag tipsar jag er om en mer annorlunda restaurang med lite oklara direktiv eftersom jag varken kan hitta adressen eller hemsidan till restaurangen. Men, jag kommer att ge er tillräckligt med ledtrådar så att ni faktiskt ska kunna hitta den om ni besöker Chania.

Okey, so let’s start with where we ended up for an early dinner. This little restaurant didn’t look like an restaurant from outside. There were no signs or menus outside and no one dragging you in trying to speak Swedish. We just happened to pass outside, hunting for somewhere to grab a bite, and looked through the windows discovering a whole bunch of Greeks eating some nice food. Why not! So we entered, took a table and waited. The waiter came to us, asking us to follow him to be able to make an order, so I did. Then he took me to the kitchen where I could see all the food available (like a buffet, but one you couldn’t take anything from by yourself, just the staff), I got to choose, without really knowing what I just chosen since everything was written in Greek. I returned back to our table and a minute later the waiter served us these nice meals with some (according to them) red wine (?).

Grekland, Kreta 2013 118 - Kopia

Okej, låt oss börja med vart vi hamnade för vår tidiga middag. Den här lilla restaurangen såg inte ut som en restaurang utifrån. Det fanns inga tydliga skyltar, ingen meny och absolut ingen som stod och försökte locka in oss med lite halvtaskiga svenska fraser. Vi råkade bara passera utanför, letandes efter ett ställe att käka på, och när vi tittade in genom fönstern så såg vi en massa greker som åt fantastiskt fin mat. Varför inte! Så vi gick in och satte oss vid ett av de få borden som var lediga och väntade. Servitören kom och bad oss följa med honom till köket för att se vad som skulle kunna tänka falla oss i smaken och på så sätt även beställa det vi önskade, så jag hängde på. I köket stod all mat upplagd som en buffe, men från vilken endast kockarna kunde ta mat. Jag lyckades välja två rätter, utan att egentligen ha en stor aning om vad det skulle kunna vara för något, eftersom allt var skrivet på grekiska. Tillbaka vid bordet tog det bara någon minut innan servitören kom med vår mat och lite (enligt dem) rött vin (?).

Grekland, Kreta 2013 122

Grekland, Kreta 2013 124

The two dishes are; Spinach rice and lamb with tomatoes and risoni. I will tell you the truth. This was some damn good cooking. It was some of the best I had in Chania for sure and I still dream about this place! I’m feeling so sad that I can’t give some clear facts about the place, more than the road I think it’s situated on and the surroundings, but you really have to give this a try if you go to Chania. This is the most amazing place, a bit hip I guess and damn, the food is soooooo good. Yes, I’m drooling all over my keyboard as I write this and looking at the pictures. Please, someone, if you now a place like this anywhere else in the world (doesn’t have to be Crete, I’m more than willing to travel elsewhere as well) please tell me about it so I don’t miss out. These places really makes my traveling like heaven, I love these places, and yes, the food!

Grekland, Kreta 2013 128

Grekland, Kreta 2013 125

De två rätterna var: Spenatris och lamm med tomater och risoni. Jag ska säga sanningen. Det här var bannemej fantastiskt bra matlagning. Det var något av det godaste jag åt under min vistelse i Chania och jag kan ärligt säga att jag har drömt om stället flera gånger sedan jag var där. Det gör mig verkligen ledsen att inte kunna ge några klara fakta om restaurangen, mer än vägens namn och omgivningen, men jag hoppas verkligen ni försöker er på att hitta platsen om ni besöker Chania. Det var verkligen ett superställe, lite hippt kanske och helt galet vilken god mat de serverade. Ja, jag dreglar lite över tangentbordet när jag skriver om detta och tittar på bilderna. Snälla, om ni vet andra platser som detta (behöver inte vara på Kreta, jag är mer än villig att resa till andra platser också) så berätta det för mig så att jag inte missar dem! Det är stunder som dessa som mina resor verkligen blir helt fantastiska, jag älskar det och ja, maten med då såklart!

Grekland, Kreta 2013 126

Grekland, Kreta 2013 123

Grekland, Kreta 2013 127

Directions:
I think the road is named Daskalogianni, and the restaurant is near a little square with a bakery, a little restaurant and a café. On one end of the square there is an old church, which could be a good mark to look for. If you walk on this road (from the harbor) the square will appear on your left side, pass the square and then the restaurant will appear on your right side. The outside doesn’t shout restaurant, but the windows got some green colors and the inside of the restaurant look a bit hip and very nice! I guess there will be a lot of people inside and then you got to be at the right place! I do actually remember the opening hours: 12- 21, if that will be for any help.

Vägvisning:
Jag tror att vägen heter Daskalogianni, och restaurangen ligger nära ett litet torg med ett bageri, en liten restaurang och ett café. På ena kortsidan av torget ligger även en mycket gammal kyrka, så den kan vara bra att ha som riktmärke. Om ni går på vägen, från hamnen, så kommer torget att vara på er vänstra sida, gå förbi det en bit uppåt så kommer restaurangen att komma på er högra sida. Det ser inte ut som en restaurang utifrån, men fönsterkarmarna är gröna och insidan på restaurangen ser mycket hipp ut och det är otroligt fint inrett för att vara i Grekland. Är det mycket folk på plats så är ni absolut rätt ute! Jag kommer faktiskt ihåg restaurangens öppettider om det kan vara till någon hjälp, 12-21.

Leave a word

