Chrisostomos Orfanoudakis Crete

At Crete, in Chania, we found an amazing restaurant. Not one of those tourist traps but a really nice, genuine one with lots of locals. This is what I love most about traveling, finding these spots where the locals go to eat dinner with their family or friends, and enjoying some really nice local food. We happened to pass this restaurant on one of our morning walks, so we decided to go back there in the evening for supper. A good choice indeed! The environment inside the restaurant was perfect and the other guest, singing and talking Greek did their best to improve it even more. The houses wine was delicious and the small tapas they served before the orders were just perfect! I would love to go back here again, but it’s a bit far from the apartment in Uppsala, so it will have to wait until next time we go to Crete I guess.

Grekland, Kreta 2013 065

På Kreta, i Chania, hittade vi en helt underbar restaurang. Inte en sådan där turistfälla utan en riktigt fin, genuin restaurang fylld med nästan bara greker (alla utom vi). Det är detta som jag älskar mest med att resa, att hitta dessa undangömda skatter dit lokalbefolkningen går för att njuta av god mat med nära och kära. Vi lyckades passera den här restaurangen under en av våra morgonpromenader och bestämde oss då för att gå tillbaka framåt kvällen, ett riktigt bra beslut visade det sig vara! Miljön i restaurangen var perfekt och de andra gästernas sånger och prat på grekiska gjorde ytterligare sitt för att förhöja miljön och stämningen i restaurangen. Husets vin var smaskens och alla de små sakerna som vi fick in innan själva beställningarna var verkligen toppen! Jag skulle verkligen vilja återvända hit igen men jag är rädd att det är lite långt från Uppsala, så det får nog tyvärr vänta tills vi ger Kreta ett nytt besök!

So, let’s talk about the food. To our glasses of red wine we were served a basket of d.e.l.i.c.i.o.u.s bread, together with some nice olives, sea salt and a butter of goat milk. The butter could have been something of the best I’ve ever tried. I never eaten goat butter before, so this was new to me, but you could compare the consistency to ordinary butter and the taste to some mild goat cheese like Lingot st Nicolas. Anyway this was a perfect complement to the fantastic bread slices and it was hard not to become satisfied before the orders arrived. I could definitely go there, ordering just a glass of wine and then fully enjoy this basket of bread with the nice butter, but then I would probably have to order some extra goat butter since it’s so amazing.

Grekland, Kreta 2013 062

Grekland, Kreta 2013 064

Men, låt oss nu fokusera på maten. Till våra glas rödvin så serverades det en korg med helt g.a.l.e.t. gott bröd, tillsammans med lite oliver, havssalt och ett smör på getmjölk. Smöret var verkligen något av det bästa jag har testat! Jag har aldrig ätit getsmör förut, så det var något nytt för mig och man skulle kunna jämföra konsistensen men vanligt smör och smaken med en mild getost så som Lingot st Nicolas. Hur som helst så var det ett fantastiskt komplement till det utsökta brödet och det var svårt att inte äta sig mätt bara på detta innan maten kom. Jag skulle verkligen kunna tänka mig att gå dit igen, bara beställa in lite gott rödvin och sedan endast fokusera på den fantastiska brödet och dess tillbehör, men troligen hade jag nog behövt beställa in lite extra getsmör eftersom det var så otroligt gott!

Well, after trying not to fill our stomachs with bread the main courses arrived (I’m glad that we decided not to order any entrées since that would have been a little too much) which where more than happy to see. I decided to go for moussaka, which was indeed great! They know how to do their stuff! The moussaka I did not long ago is an embarrassment in comparison to this, but then I’m a Swede, so that’s probably not so weird. My boyfriend made a good choice as well, he went for the lamb chops which was tender, juicy and so flavorful! Oh, those one wasn’t bad, not bad at all!

Efter att ha genomfört ett tappert försök med att inte äta oss mätta på brödet så kom våra huvudrätter (jag är glad att vi inte beställde in några förrätter, för det hade varit lite väl bra) vilka vi var mycket glada över att se. Jag bestämde mig för en moussaka, vilken verkligen var underbar! De vet verkligen vad de gör grekerna. Den här moussakan får dessutom min, som jag gjorde för ett tag sedan, att se ut som ett skämt, men sen så är jag ju svensk också, vilket kanske kan förklara en del av saken. Pojkvännen gjorde även han ett utmärkt val, han valde lamm racks, vilka var otroligt möra, saftiga och väldigt smakrika! De var verkligen inte illa, inte illa alls!

Grekland, Kreta 2013 067

Grekland, Kreta 2013 069

After finishing up our plates (well, almost at least) we walked straight home to rest our stomachs on the bed. I’m so glad we found this amazing place and I would definitely recommend you to give it a visit if you ever go to Crete or Chania.

Efter att ha ätit upp (hehe, jag nästan I alla fall) så gick vi raka vägen hem för att låta magarna få vila lite på sängen. Jag är verkligen glad över att vi fann detta underbara ställa och jag skulle definitivt rekommendera er att besöka det om ni någonsin har vägarna förbi Kreta och Chania.

Chrisostomos Orfanoudakis
Defkaliona & Ikarou Str.
Anatoliki Tafros.
Chania Crete.
Tel: +30 28210 57035

Then I just have to give you another tip about a really good restaurant in the harbor! You could check out pictures etc. on tripadvisor.
Sen måste jag bara tipsa er om en anna mycket trevlig restaurang i hamnen! Ni kan kolla in bilder mm på tripadvisors hemsida.

Leave a word

